måndag 30 augusti 2010

Första veckan

Då har jag varit här i drygt en vecka och hunnit med en del. De som är vän med mig på facebook har kunnat se bilder. (har inte listat ut hur man lägger upp bilder i inlägg här än... >< störigt).

Jag har hunnit gå på flera nattmarknader, minst 2.. måste nog fråga min taiwanesiska kompis (hon har släpat runt med mig en hel del) om jag har varit på fler.. (men tror inte det) Taipei är rätt stort. Men jag vet att jag har varit på Jingmei (景美) och Shida (師大) nattmarknad. Shida ligger tydligen väldigt nära min skola. (namnet på min skola är också Shida.. så verkar ju logiskt). Dessutom finns det ett kattcafé alldeles bredvid den nattmarknaden som min kompis tog mig till. Har mängder med bilder därifrån på katterna :)

Har också hunnit med att åka till Sun Moon Lake (största sjön i Taiwan och rekommenderat turistmål), där åkte vi linbana. Väldigt högt upp, lite läskigt men väldigt fin utsikt. Åkte dit med min kompis och en busslast gamla taiwaneser som sjöng karaoke hela resan dit. De talar två språk på den här ön, kinesiska (mandarin) och taiwanesiska. De äldre snackar taiwanesiska (och kinesiska), ungdomarna mest kinesiska men de förstår taiwanesiska. Jag förstod faktiskt lite av vad en av dem sa på taiwanesiska, vissa ord är väldigt lika de kinesiska motsvarigheterna, bara lite skillnad i uttalet. Men annars låter kinesiska o taiwanesiska inte överdrivet lika (i mina öron).

Igår var jag på stranden för första gången i Taiwan. Det var molnigt, så självklart blev jag bränd. Röd. Ajaj, ska köpa något för det idag. Men i vattnet var det härligt. Taiwaneserna jag åkte dit med tyckte det var kallt. (De skulle frysa ihjäl om de någonsin fick för sig att bada i Ånnaboda). Själv tyckte jag att vattnet var perfekt :) Vågorna var väldigt höga, detta för att det är en tyfon på väg till Taiwan.

Jag har självklart också registrerat mig på skolan. Jag fick göra ett test på dator, som inte var jättesvårt.. Träffade en som gått på min skola när vi åkte och badade och han sa att de har 5 böcker. Spännande. På fredag får jag reda på vilken klass jag hamnar i, samt vilken bok jag ska köpa.

Tills nästa gång,

再見!

2 kommentarer:

  1. Ett litet länktips, hur man infogar bilder i ett inlägg http://setupblogger.blogspot.com/2007/04/how-to-insert-images-in-post.html

    /Jan

    SvaraRadera
  2. Å så spännande att läsa detta. väntar nu bara på ett inlägg till! :P

    SvaraRadera