onsdag 1 september 2010

A little bit of Sweden


Åkte till Ikea igår. Det var helt enkelt som att vara hemma :) jag käkade potatis och lax och gick runt och översatte namnen på en massa möbler för min kompis :P När vi lämnade Ikea kändes det faktiskt som att lämna Sverige. Nu vet jag vart jag ska åka om jag saknar Sverige för mycket.


Efter det tittade vi in i Taipei Arena och ishallen där. Tydligen går fler dit den här tiden på året än på vintern. Konstiga de där taiwaneserna..


Sedan tittade vi in i en bokhandel och jag köpte två barnböcker på både engelska och kinesiska. Väldigt bra om man fastnar när man läser kinesiska! I Taiwan använder de traditionella tecken. Det man lär sig i Sverige och överallt annars är förenklade (de reformerade tecknen i Kina på 1950-talet, dåligt!). Men jag känner redan igen en hel del traditionella tecken då jag använder det när jag skriver på datorn, så det blir bra det :) Baibai förenklade tecken, Hello traditionella!

1 kommentar:

  1. Jag tycker det var olyckligt ur historia-bevarande perspektiv att skapa de förenklade tecknen. VId varje förändring så tappar man lite av den mångtusenåriga skrifthistorien.

    Men - nu har det skett, och det är den verkligheten man får anpassa sig efter.

    Jag skulle faktiskt rekommendera dig att lära dig de förenklade skrivtecknen parallellt med de traditionella. Hongkong, Taiwan med flera är ju faktiskt bara små klickar i världen där de traditionella skrivtecknen fortfarande aktivt används. Det stora massan av kines-språkiga personer i världen använder ju faktiskt de förenklade tecknena, och återväxten bland de som fortfarande kan skriva traditionellt är mycket liten.

    SvaraRadera