lördag 18 september 2010

Förkylning, skola och tyfon

Den senaste veckan har jag varit förkyld vilket inte varit särskilt roligt. Som tur är har jag en snäll kompis som hjälpt mig mycket och personalen i huset där jag bor är också mycket trevliga så jag har överlevt :) Missat ganska mycket i skolan men nivån just nu är inte särskilt hög.. så det gör inte så mycket, mest segt att gå hemma hela tiden. Men nu börjar jag må bättre igen, bara lite irriterande hosta kvar. Så får försöka hålla mig lugn.

Tydligen så går man till doktorn här när man är förkyld.. så det gjorde jag också. (Ta seden dit man kommer var det va?). Det är väldigt smidigt att gå till doktorn här, man går in på en mottagning, säger vad som är fel, betalar, får en nummerlapp, väntar, sen får man träffa doktorn. Medicinen hämtar man på vägen ut och ingår i priset! Dock kan jag tycka att de övermedicinerar en del... fick 5 olika tabletter!! Någon var för hosta.. och jag kan tycka att det borde ha räckt..

Men igår var jag i skolan igen (efter att ha varit hemma i en vecka), och har äntligen fått en bild av min klass. 4 japaner (en vars mamma är taiwanes), 2 koreaner, en kanadensare (av asiatisk härkomst) och jag. De verkar trevliga, åldersmässigt så är de i min ålder plus/minus några år. Har inte haft väldigt mycket tid att prata med dem än, men vad jag förstår så pratar japanerna hellre kinesiska än engelska med mig! Vilket kan vara rätt bra, bara att jag förstår inte alltid deras uttal..

Så.. till tyfonen. Det är tydligen en tyfon utanför Taiwan just nu. Den ska komma in över taiwan i helgen eller på måndag, troligast är dock imorgon. Jag har fått information om att det är en stark tyfon och liknar den förra året (i augusti om ni minns?). Vill ni följa utvecklingen kan jag rekommendera denna sida. Jag har i alla fall varit ute och köpt mat och dricka så jag klarar morgondagen och måndagen utan att gå ut. Känns lite läskigt, detta är min första tyfon och jag vet inte riktigt vad jag kan vänta mig.. Som tur är är jag inte ensam här i huset :)

Avslutar med en bild på Sun Moon Lake bara för att.

2 kommentarer:

  1. bra att det går åt rätt hål. Spännande att läsa att man ska gå till doktorn även om man bara är förkyld. Undra hur det skulle se ut i här om vi hade så.

    SvaraRadera
  2. Hej, Jag hittade din blogg på google och hoppas det är ok att jag tar kontakt med dig. Jag och min familj bor i sverige och har funderingar på att flytta till taiwan/taipei och har en del undringar. om du har tid/lust så skulle jag uppskatta om duvill svara på lite frågor hur det är att leva där. Om inte så får du bara radera posten/inlägget.
    Vh
    Mikaelytterstrom(a)gmail.com

    SvaraRadera